Nezařazené

Novela zákona o elektronických komunikacích

Hezké nedělní ráno všem,

s příchodem nového roku vstupilo v platnost několik novel zákonů, ať už hovoříme např. o novele odpadové legislativy, která třeba upracuje povinnost odvážet vánoční stromeček do sběrného dvora, nikoliv jak tomu je doposud, že jej můžete nechat na sídlišti u popelnice apod. některá města toho již využila a vánoční stromečky neodvážejí, nechávají to pod pokutou na občanech. Novela odpadové legislativy ale opět neřeší to, co by řešit měla – zpřísnění sankcí pro zakládání černých skládek, změna kvalifikace takového jednání z přstupku na trestný čin a další podstatnější věci. Ale tohle není téma tohoto článku, pojďme na jinou novelu a sice novelu zákona č: 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích.

Dle mého soudu jde jen o další byrokratický bič na lidi. Zejména pak na drobné živnostníky, podnikatele a v neposlední řadě i majitele drobných webových stránek, které slouží např, jako blog nebo internetová vizitka. O co jde? Konkrétně hovořím o povinnosti informovat návštěvníka webové stránky o používání tzv cookies. Ty zajišťují v první řadě funkčnost webové stránky. A pak jsou tady samozřejmě i další druhy cookies, které pomáhají analyzovat chování návštěvníka webu, jako např. které části vaší stránky jsou pro něj zajímavé a které ne, jestli projevil zájem o váš článek, složbu nebo zboží, popř. zda narazil na nějakou chybu, která ho donutila váš web opustit. No a pak tady jsou marketingové cookies, které slouží pro cílenou reklamu.

Jde o to, že namísto toho, aby se povinnost přenesla na vývojáře internetových prohlížečů, tak se tato povinnost přenáší na majitele webů. Zcela chápu tuto povinnost pro majitele e-shopů, kteří mají na stránkách implementovanou např. platební bránu, registrační formulář pro vytvoření profilu zákazníka, ve kterém jsou uchovávány osobní data, jako je adresa, datum narození apod., ale nerozumím tomu, proč tato povinnost padá i na majitele malých webových stránek, kteří jsou tak nuceni platit nemalé peníze za to, aby do svého webu implementovali otravnou lištu, informující o používání cookies – jakože pod rouškou zásad ochrany osobních údajů – a to i přesto, že jejich weby negenerují žádný zisk.

Jakoukoliv vyskakovací lištu na webocých stránkách ignoruje přibližně 95% návštěvníků a některé dokonce odradí i od jakékoliv další návštěvy. I já to tak mám, jakmile navštívím web, kde na mě vyskočí hned ze startu dvě, tři lišty … web zavírám a hledám informace jinde. I jedna ze základních pouček pro vývojáře webů zní – že jakékoliv vyskakovací okno na webu, reklama, banner je uživatelsky nepřijatelný a je tak hřebíkem do rakve návštěvnosti stránek.

A když už je řeč o nákladech, tak jsem si udělal maličký průzkum mezi jednotlivými nabízenými řešeními. Na internetu jich najdete hned několik a ceny začéínají od cca 3.500 Kč za licenci nebo-li za jednu webovou stránku, najdou se ale i taková řešení, které vyjdou na 10.000 Kč a víc. Najdou se ale i bezplatná řešení, např. pro majitele webů, které jsou založené na free redakčních systémech, jako je Joomla nebo WordPress, ale tady se musí majitel webu zase potrápit sám a cookies lištu si nejen implementovat, ale také navrhnout a sepsat ony zmiňované zásady pro používání cookies a zásady na ochranu osobních údajů.

Novela zákona není zrovna snadno čitelná a proto mezi majiteli webů zavládl chaos. Nejčastější otázkou je, zda jsem nebo nejsem povinen tuto lištu na své stránce mít a jak ji vlastně nastavit. A nedivím se jim, i já, člověk, který vytváří weby již několik let na amatérské úrovni jsem musel hledat ve více zdrojích a mezi zkušenějšími programátory a vývojáři, abych se dobral toho, zda musím či nemusím tuto povinnost splňovat a v jakém rozsahu. A přiznám se, že o této novele jsem se dozvěděl – jak se říká – 5 minut po dvanácté, takže jsem to studoval až teď, na záčátku ledna. Jak ale pozoruji letem světem internetem, tak nejsem sám, stále narážím na velké množství webů, které by z pohledu této novely zákona tzv cookies lištu mít měly, ale nemají ji. Třeba jejich provozovatelé o této povinnosti neví, nebo tápou nad tím, zda jsou či nejsou povinni ji implementovat. Jedno je ale potřeba si říci, podceňovat tuto povinnost, která platí od ledna tohoto roku nemá smysl, protože věřím, že Úřad na ochranu osobních údajů bude při kontrolách nekompromisní. Držím tedy všem majitelům webů palce, aby to zvládli, protože já jsem jen nad svým malým webem strávil téměř tři hodiny, a na tom větším, další dvě.

Takže moji milí příznivci a čtenáři, tímto se omlouvám za otravnou lištu, kterou jsem byl nucen nasadit na své stránky a věřím, že i tak mi zachováte nadále svou přízeň.

TÍSŇOVÉ LINKY 112, 158 A 150 UŽ MOHOU KONTAKTOVAT PŘES SMS VŠICHNI

novela zákona vsak přináší i pozitivní změny, jednou z nich je i možnost požádat o pomoc tísňovou linku přes sMS. Dříve byla tato možnost určena pouze osobám hendikepovaným.

Novela tak reaguje na situace, kdy není možné s tísňové linkou uskutečnit hovor, např. se ocitnete v místě přepadení a hovor by představoval riziko odhalení, v tomto případě je možné odeslat na tísňovou linku SMS.  Mobilní operátor pak předá operačnímu středisku informace o majiteli čísla a aktuální polohu.

SMS ZPRÁVA MÁ SVÁ PRAVIDLA! CO V NÍ MUSÍ BÝT UVEDENO:

  • kde a co se stalo,
  • jméno a příjmení oznamovatele,
  • kolik osob je v ohrožení/ nebezpečí,

Pracovník operačního střediska SMS zkontroluje a případně může na SMS odpovědět a vyžádat si chybějící informace, nebo příjem zprávy potvrdit.

Zneužití této tísňové SMS je pod pokutou 200 tis. Kč.

Záchranné složky však i nadále upřednostňují klasický hovor, jelikož během něj získají daleko víc informací než přes SMS. 

Závěrem je nutno připomenout, že jednou z možností, jak si přivolat pomoc je také mobilní aplikace Záchranka.

Mějte se fajn a příjemnou neděli přeji.

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.